Дистанційне навчання 7 клас біологія

Шістнадцяте лютого

Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції

1. Подивіться навчальне відео 


2.Виконайте 
Лабораторне дослідження №3. Особливості  покривів тіла тварин. Запишіть в зошит тему роботи та заповніть таблицю.











Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤ 

П'ятнадцяте лютого 

Симетрія тіла тварин

1. Опрацюйте ст. 119

2. Запишіть визначення

Симетрія тіла — закономірне, гармонійне розташування частин тіла відносно певної точки (центра), прямої лінії (осі) або площини, що тісно пов’язане зі способом життя.

3. За допомогою тексту підручника доповніть схему


4. Підпишіть назви тварин зображених на малюнку та тип симетрії


Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

П'ятнадцяте вересня

Будова тварин:  органи та системи органів

1. Подивіться навчальне відео



2. Опрацюйте параграф 3

3. Заповніть таблицю за зразком

Системи органів

Функції

Органи, що відносяться

Опорно-рухова система

Забезпечення рухів, опорна, захисна

 

Травна система

 

 

Дихальна система

 

Легені, трахеї, зябра

Кровоносна система

 

 

Видільна система

Забезпечення сталого, постійного складу внутрішнього середовища

 

 

Статева система

 

 статеві залози

Ендокринна система

Координація й регуляція всіх процесів в організмі

 

 залози внутрішньої і змішаної секреції

Органи чуття

 

 

 Надішліть у Вайбер фото звіт вашої роботи!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Дванадцяте вересня

Тканини тварин

1. Подивіться навчальне відео


2. Складіть в зошиті таблицю



Надішліть у Вайбер фото звіт вашої роботи!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Дев'яте вересня

Основні відмінності тварин від рослин та грибів



1. Опрацюйте параграф1,2, випишіть визначення та запам'ятайте

2. Порівняйте особливості рослин та тварин та заповніть таблицю

Спільні ознаки

Відмінні ознаки

 

 

Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Сьоме  червня

Контрольна робота за ІІ семестр


Перейдіть за посиланням та виконайте контрольну роботу. Бажаю всім успіхів!

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeWscV3IJLlA7XHyZ0emXP_4DhvRPbiy0Cv7_a3Pcu-epzG8w/viewform?usp=sf_link

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Перше червня

Природоохоронні території. Червона книга України.

1. Подивіться навчальне відео



2. Опрацюйте параграф 51, складіть конспект

3. Заповніть таблицю 

Назва природно-заповідної території

З якою метою створені

Приклади, що розміщені в Україні

Заповідники

 

 

Заказники


 

Національні природні парки

 


Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Тридцять перше травня

Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика

1. Прочитайте в підручнику сторінки 191-192

2. Прочитайте концепцію «П’яти свобод» одомашнених тварин, запишіть її положення в зошит.

Концепція «П’яти свобод»  використовувана в багатьох країнах система оцінки благополуччя одомашнених тварин. Вона передбачає такі свободи:

1. Свобода від голоду і спраги  шляхом надання доступу до води та їжі, які підтримують гарне здоров’я й активність.

2. Свобода від дискомфорту  шляхом надання відповідного середовища для проживання, включаючи житло і місце для сну та відпочинку.

3. Свобода від болю, травм або хвороби  шляхом проведення превентивних заходів або ранньої діагностики та лікування.

4. Свобода природної поведінки  шляхом надання достатнього місця, відповідних сприятливих умов і пристосувань, а також компанії щодо подібних до себе.

5. Свобода від страху і стресу – шляхом забезпечення відповідних умов і відносин, які виключають моральні страждання.

3. Оцініть умови утримання ваших (або ваших знайомих) домашніх вихованців. Чи відповідають вони «П’яти свободам» тварин?

4. Знайдіть у тексті та запишіть, що таке екологічна етика.

Екологічна етика – це насамперед стримуючі моральні принципи. Вони пробуджують совість людини, викликають співчуття, нагадують про те, чого робити не варто. Моральні принципи дитини чи дорослих не дозволяють страждати птахові, звірові, комахі. Отже, екологічна етика –  це вчення про моральні відносини людини з природою, рівноправність і рівноцінність живого, обмеження прав і потреб людини.

Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Двадцять п'яте травня

Співіснування організмів в угрупованнях

1. Прочитайте в підручнику сторінки 189-191

2. Намалюйте схему в зошит



3. Проаналізуйте  приклади взаємовідносин організмів та визначте форму цих біотичних зв'язків.

1. Крокодил-самець поїдає молодого крокодила.

2. Шпаки чистять шкіру бегемоту.

3. Косяк риб ховається за черепахою від хижаків.

4. Турнірні бої між оленями.

5. Жуки-сонечка поїдають попелиць.

6. Воша живиться кров’ю людини.

Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Двадцять четверте травня

Ланцюги живлення



1. Прочитайте параграф 49

2. Об’єднайте організми в групи: продуценти; консументи І порядку (фітофаги); консументи ІІ, ІІІ порядків; редуценти; заповнити таблицю

Організми: дуб, яструб, бактерії гниття, малина, тарган, ведмідь, суниця, щур, білка, миша, бузина,  заєць, вовк, ласка, горностай, сова, рись, лисиця, цвілевий гриб, яблуня, жук-гнойовик, попелиця, ліщина, сонечко, кабан.

3. Знайдіть помилки в ланцюгах живлення та виправити їх запишіть правильно

1. Жуки-короїди → дуб → дятел чорний → яструб тетерев’ятник.

2. Кора вільхи → борсук звичайний → лисиця звичайна → заєць-русак.

3. Кропива → метелик кропив’янка → їжак звичайний → гадюка звичайна → ящірка прудка.

Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Вісімнадцяте травня

Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища

1. Подивіться навчальне відео



2. Опрацюйте параграф 48, складіть конспект

3. Розподіліть запропоновані нижче чинники середовища на три групи: 

Абіотичні

Біотичні

Антропогенні

 

 

 

Чинники середовища:

1. вирубування лісів;

2. середньорічна температура повітря;

3. чисельність хижаків;

4. забруднення води побутовими стоками;

5. кислотність фунту;

6. швидкість течії річки;

7. зараження паразитами;

8. зміна клімату;

9. склад популяції;

10. обробка полів отрутохімікатами.

Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Сімнадцяте травня



Узагальнення знань з теми 

"Поведінка тварин"

1. Повторіть параграфи 39-47

2. Перейдіть за посиланням та пройдіть тестування.Всім успіхів!

https://naurok.com.ua/test

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Одинадцяте травня

Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення

1. Опрацюйте поданий нижче матеріал, запишіть визначення та запам'ятайте їх

Процес історичного прогресивного розвитку органічного світу шляхом пристосування живих організмів до безперервно мінливих умов існування називається еволюцією.

На різних етапах еволюційного розвитку тваринного світу можна виділити такі при­роджені адаптивні (пристосувальні) реакції: таксиси, рефлекси та інстинкти. До набу­тих форм, більш мінливих, відносять научіння й мислення.


Таксиси — це найпростіша форма поведінки у найпростіших і багатоклітинних ор­ганізмів, що визначає взаємодію організму із середовищем. Стереотипне просторове переміщення організмів в бік кращих умов середовища  Наприклад, реотаксис — рух клітини проти течії рідини; хемотаксис — рух клітини до певної хімічної речовини.


Рефлекс — також вид адаптивної поведінки. Він є безумовною рефлекторною реак­цією організму на подразники, одним з головних видів адаптації в тваринному світі.


Інстинкт — складніша форма природженої поведінки, яка сформувалася в ході еволюційного розвитку даного виду. Інстинкт — це система складних ланцюгових без­умовних рефлексів, у якій кінець одного рефлексу зумовлює початок іншого. В процесі життя на інстинктивну поведінку нашаровуються численні умовні рефлекси.

      Під час вивчення поведінки тварин велике значення має з'ясування питання, як здійснюється навчання тварин. 

Навчання — це процес набуття індивідуального життєвого досвіду і відбивається в зміні інстинктивної поведінки. Існує багато видів навчання. В основі усіх їх лежить вироблення умовних рефлексів різної складності. Найчастіше навчання здійснюється способом наслідування. Так, малята всіх видів тварин, наслідуючи дорослих тварин, набувають їх досвіду.

Після розноження домінуючою формою поводження в савців стає турбота про потомство, що є однією з основних причин еволюційного успіху цього класу.

  Усі форми поведінки відбираються остільки, оскільки вони сприяють виживанню цього виду тварин. Ця головна теза найбільш очевидна стосовно репродуктивної поведінки, якщо тварина не розмножується, вона бере на себе вимирання,  ця теза вірна й для інших форм поведінки - від харчової  до пошуку бліх.  Адже, щоб тварина могла виживати і розмножуватися, вона повина вміти знаходити їжу, і рятуватися від хижаків.

    Тварини перебувають у безупинному потоці світлових, звукових та інших стимулів. Адаптивні поведінкові форми дають тварині можливість реагувати на суттєві з погляду виживання і розмноження стимули, роблячи певні поведінкові акти.

     Механізми, щоб забезпечити розміщення стимулів також завершення поведінкових актів, є невід'ємною частиною адаптивної поведінки будь-якої тварини. 

    Адаптація — це пристосування в процесі еволюції будови, функцій і поведінки організмів до певних умов існування.

        Адаптація відбувається на всіх рівнях організації живих організмів. Вона викликає морфологічні й фізіологічні зміни, а також зміни в поведінці. Більш ефективній адаптації до умов існування сприяють інстинкти тварин.

Рушійні сили еволюції.

Рушійними силами еволюції є спадковість, мінливість, природний добір.

        Мінливість – властивість організмів набувати нових ознак або втрачати попередні під впливом різних факторів.

      Спадковість – здатність організмів передавати природжені ознаки потомству.

        Природний добір – процес збереження та виживання організмів, більш пристосованих до умов певного середовища і загибелі менш пристосованих. Це основний фактор еволюції, який є наслідком боротьби за існування.

Форми боротьби за існування:

  • Внутрішньовидова (між особинами одного виду);
  • Міжвидова ( між особинами різних видів);
  • Боротьба з несприятливими умовами зовнішнього середовища.

     Еволюційні процеси відбуваються в середині сукупностей особин одного виду – популяцій – і мають назву мікроеволюція. Вони можуть привести до виникнення нових видів. Видоутворення проходить протягом усієї історії розвитку органічного світу.

       Утворення нових родів, родин, класів і типів тварин відбувається внаслідок макроеволюції.

2. Поміркуйте, Як тварини пристосовуються до свого середовища існування? Заповніть таблицю, навівши 4-5 прикладів


Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Десяте травня

Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність

1. Подивіться навчальне відео



2. Опрацюйте параграф 47, запишіть в зошит визначення "елементарна розумова діяльність", "ритуалізація поведінки".

3. Виберіть правильні та неправильні твердження:

1. До «мовних» сигналів, якими тварини спілкуються між собою, належать писк, гавкіт, спів, вереск тощо 

2. Риби спілкуються, випускаючи ультразвуки, які вловлюють бічною лінією 

3. У дельфінів мовою спілкуванні є клацання, свистіння та ехолокація, якої ми не чуємо 

4. Коти вигинають спину і настовбурчують шерсть, припадають до землі та голосно виють, демонструючи один одному свою агресивність 

5. Бджоли, крім танцю бджоли-розвідниці, використовують у спілкуванні співочі сигнали 

6. Сигналом є запах сечі в гепарда; її залишають на своїй території самці, позначаючи цим, що територію вже зайнято 

7. Сигналом до ікрометання у самки триголкової колючки є червона пляма на черевці в самця, за яким вона пливе у гніздо 

8. До мови тварин можна віднести й дотики. Наприклад, в олуш «фехтування» дзьобами є частиною ритуалу привітання під час шлюбного періоду 

9. Під час бійок олені не використовують свої роги, вони б'ються копитами та тулубом 

10. Мова хімічних сигналів добре розвинена в мурашок. Вони передають інформацію одна одній дотиками своїх антен 

11. Феромони - хімічні речовини, які тварини використовують для внутрішньовидової комунікації (бджоли, мурашки тощо) 

12. У ссавців, які ведуть груповий спосіб життя (слони, дельфіни, примати), є спеціальні сигнали, які закликають усю групу до спільних дій проти ворога 

Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Четверте квітня

Комунікація тварин

1. Опрацюйте параграф 46, складіть короткий конспект

2. Подивіться навчальне відео


3. Виберіть правильні та неправильні твердження

1. До «мовних» сигналів, якими тварини спілкуються між собою, належать писк, гавкіт, спів, вереск тощо .

2. Риби спілкуються, випускаючи ультразвуки, які вловлюють бічною лінією

3. У дельфінів мовою спілкування є клацання, свистіння та ехолокація, якої ми нечуємо 

4. Коти вигинають спину і настовбурчують шерсть, припадають до землі та голосно виють, демонструючи один одному свою агресивність 

5. Бджоли, крім танцю бджоли-розвідниці, використовують у спілкуванні співочі сигнали 

6. Сигналом є запах сечі в гепарда; її залишають на своїй території самці, позначаючи цим, що територію вже зайнято 

7. Під час бійок олені не використовують свої роги, вони б'ються копитами та тулубом 

8. Мова хімічних сигналів добре розвинена в мурашок. Вони передають інформацію одна одній дотиками своїх антен 

9. Феромони - хімічні речовини, які тварини використовують для внутрішньовидової комунікації (бджоли, мурашки тощо) 

10. У ссавців, які ведуть груповий спосіб життя (слони, дельфіни, примати), є спеціальні сигнали, які закликають усю групу до спільних дій проти ворога 

Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Третє квітня

Практична робота №8 «Визначення форм поведінки тварин за відео матеріалами»

1.   Повторіть   параграфи 42-45

2.   Подивіться навчальне відео 


3.   Виконайте Практичну роботу :оформіть правильно з темою і метою, заповніть таблицю і напишіть висновок. Інструкція до виконання роботи на ст.172, але для того, щоб заповнити таблицю обов’язково потрібно подивитися відео

Вид

Форма поведінки

Вроджена

Набута

Що забезпечує така поведінка

Значення поведінки

1

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 



4. Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

 

***************

Двадцять сьоме квітня

Соціальна поведінка тварин

1.   Опрацюйте  параграф 45

2.   Подивіться навчальне відео 



3.   Складіть в зошиті опорний конспект, використавши поданий матеріал

·        Соціальна поведінка – поведінка, яка включає всі типи взаємодій тварин в угрупованнях.

Повністю ізольоване існування організмів у природі не трапляється, оскільки було б неможливим здійснення основної життєвої функції – розмноження.

Тварини

 

                               Поодинокі                                                 Соціальні

контакти між особинами підтримуються         утворюють постійні групи,

лише в шлюбний період                                      в яких існує система

                                                                                «підпорядкування – домінування»

 

·        Чинники, що формують поведінку у групах:

1.     Соціальний інстинкт

2.     Внутрішньовидова агресивність

 

·        Класифікація тваринних угруповань (за К. Лоренцом)

Угруповання тварин

 


                     Анонімні                                                          Особистісні

- відсутня постійна структура                                       - постійна структура;

- комунікація безадресна                                               - розподіл ролей;

                                                                                         - ієрархія домінування

Відкриті                         Закриті

не проявляють агресії      не відрізняють один одного «персонально»,

     один до одного                        але відчувають «чужинців»

 

Приклади особистісних угруповань

o   Колонія – група з кількох або великого кількості організмів, що живуть або проводять велику частину часу близько один до одного, найчастіше для взаємної вигоди, наприклад, для захисту від хижаків або полювання за жертвою (корали, вольвокс, діатомові водорості; на час розмноження формуються колонії чайок, граків, гагар; бабаки, лемінги).

 

o   Зграя  це тимчасове об’єднання тварин, які полегшують виконання будь-яких життєвих функцій виду, таких як: міграції, добування їжі, захист від ворогів

·        Стадо (табун) – це тривале об’єднання ссавців. Основу групової поведінки тварин в стадах становлять взаємовідносини домінування-підлеглості. Стадо підкоряється лідеру, як найдосвідченішому члену і діє як єдине ціле.

·        Ієрархія домінування – це система «підпорядкування-домінування» в угрупованні соціальних тварин:

­   α-особина – лідер угруповання;

­   ω-особина – особина, яка займає останнє місце в ієрархії.

Види ієрархій :

o   лінійна;

o   паралельна;

o   рольова.

 

4.   Накресліть в зошиті таблицю та заповніть, використовуючи підручник, власні спостереження та інтернет джерела

Види угруповань

Приклади тварин

Колонія

 

Стадо

 

Зграя

 

Табун

 

Родина

 

5. Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

****************

Двадцять шосте квітня

Форми поведінки тварин.

1.   Опрацюйте  параграф 42

2.   Подивіться навчальне відео


3.   Запишіть в зошит, які виділяють основні форми поведінки тварин?

4.   Встановіть відповідність

 

Форма

Приклади

1.     дослідницька

А.   Риба камбала заривається у пісок

2.     харчова

Б.    Ластівки будують гніздо

3.     захисна

В.   Щури шукають вхід до лабіринту

4.     гігієнічна

Г.    Самці бабки щоденно облітають індивідуальну територію

5.     репродуктивна

Д.   Мурахи – листорізи приносять вирізані частини листків у мурашник

6.     територіальна

Е.    Горобці «купаються» у піску (грумінг)

7.     соціальна

Ж. Керований хоровий спів  зелених жаб

5.   Позначте правильні твердження знаком «+», неправильні - «-».

1. Для пізнання навколишнього середовища тварина використовує свою дослідницьку активність

2. Павук полює на муху, використовуючи павутину; це можна віднести до харчової поведінки павука

3. Жодним чином тварина не може змінити температуру свого тіла: ні ховаючись від сонця, ні занурюючись у землю

4. Грумінг - це взаємне годування тварин одна одною

5. До прикладів грумінгу у тварин можна віднести чищення пір'я птахами

6. Тварини не можуть користуватися жодним знаряддям для добування їжі, полювання чи побудови житла

7. Ігрова діяльність характерна тільки для молоді свійських тварин собак, котів

8. Насиджування потомства ластівкою - це приклад репродуктивної поведінки

9. До соціальних комах належать мухи і таргани

10. Соціальна поведінка проявляється у групі тварин

11. До функцій ігрової діяльності в лисенят можна віднести підготовку малят до полювання

12. Терміти - соціальні комахи, у яких є розподіл на касти - групи за будовою та функціями

6.   Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Двадцяте квітня

Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.

1.   Опрацюйте  параграф 41

2.   Подивіться навчальне відео

3.   Запишіть в зошит:

- що таке міграція?

- які основні причини міграцій?

- які тварини здійснюють далекі міграції?

- що таке хомінг?

4. Ознайомтеся та коротко запишіть

                 Способи орієнтування тварин:

     1.            Таксис - спрямований рух організму стосовно якогось чинника(подразнення) без участі нервової системи.

Таксис може бути позитивним (рух до чинника) і негативним (рух від нього).

     2.            Термолокація – сприйняття на відстані теплового випромінювання (інфрачервоні промені). Наприклад, самки комарів, які вночі знаходять теплокровних

     3.            Ехолокація – це випромінювання і сприйняття відбитих, як правило, високочастотних звукових сигналів. Розвинена у кажанів, дельфінів, землерийок, деяких птахів.

     4.            Електричні і магнітні поля. Це спосіб орієнтування за допомогою геомагнітного геомагнітного поля Землі

     5.            Хімічні речовини дозволяють орієнтуватися тим тваринам, у яких добре розвинений нюх і смак.

4. Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Дев'ятнадцяте квітня

   Поведінка тварин, методи її вивченння. Вроджена і набута поведінка

1.   Опрацюйте  параграфи 39,40

2.   Подивіться навчальне відео

3.   Запишіть в зошит визначення:

- Поведінка,

-        Етологія,

-        Спостереження,

-        Експеримент,

- Вроджена поведінка,

- Інстинкт,

- Імпринтинг

4.   Дайте відповіді на тестові запитання:

1. Наука, яка вивчає поведінку тварин:

а) екологія, б) етологія, в) ентомологія

2.       В основі поведінки лежить здатність організмів до:

а) подразливості, б) збудженню, в) рефлексів.

3.       Найпоширенішим методом дослідження поведінки  є:

а) експеримент  б) спостереження в) моделювання.

4.       Поведінкові реакції – це:

а) годування б)  вміння літати птахів в) линяння;

5.       Серед комах найскладніша поведінка спостерігається у:

а) коників, б) метеликів в) термітів.

6.       Чи має поведінка тварин пристосувальне значення?

а) так б)  іноді  в) ні.

5. Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Тринадцяте квітня

Узагальнення знань з теми 

"Процеси життєдіяльності тварин "

1. Повторіть параграфи 34-38

2. Перейдіть за посиланням та пройдіть тестування.Всім успіхів!

https://naurok.com.ua/test

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Дванадцяте  квітня

Розвиток тварин 

1. Опрацюйте параграф 38

2. Запишіть в зошит, що таке ріст та розвиток тварин та запам'ятайте

Розвиток тварин — це процес, унаслідок якого відбувається зміна якості статі, перехід від одного якісного сталу до іншого, вищого.

Ріст тварин — це збільшення розмірів та маси тварин.

3. Намалюйте схему в зошиті














4. Виберіть правильні та неправильні речення та вставте потрібні слова

1. Для ссавців характерний прямий розвиток.

2. Однією зі стадій розвитку жуків є лялечка.

3. Розвиток річкового окуня відбувається без перетворення.

4. Для плазунів характерний непрямий розвиток.

5. Однією зі стадій розвитку клопів є личинка.

6. На стадії лялечки відбувається докорінна перебудова організації тіла тварини.

7. У метелика личинка зовсім не схожа на дорослу особину.

8. Коралові поліпи нестатево розмножуються шляхом _____.  

9. Гусінь і метелик живляться _____ їжею.

10. До гермафродитів належить більшість _____.

11. Відновлення втрачених частин організму або цілого організму з частини називається  _________.

12. У більшості риб запліднення _____.

Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Шосте квітня

Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.   Статеві клітини та запліднення.

1. Опрацюйте параграфи 37-38, запишіть в зошит визначення

2. Намалюйте в зошит схему

3. Виберіть три правильні відповіді із шести запропонованих:

     1  Які тварини здатні до нестатевого розмноження?

1) клоп-черепашка

          2) аурелія

          3) інфузорія-туфелька

4) річковий рак

5) павук-сріблянка

6) гідра прісноводна


 

  1.   Які  організми здатні до  статевого розмноження?

          1) амеба протей

          2) аурелія

          3) евглена зелена

4) мокриця

5) гідра прісноводна

6) дизентерійна амеба



Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

П’яте квітня

Нервова система тварин та її значення

1. Опрацюйте параграф 35

2. Подивіться навчальне відео

3. Запишіть в зошит:

- що таке збудливість та провідність,

- які існують типи нервових систем,

- чим утворені центральна та периферична нервові системи,

4. Укажіть правильні та неправильні твердження

1. Нейрони - клітини нервової системи - сприймають і передають подразнення      

2. У медуз відсутня нервова система    

3. Нервова система буває вузлова, довга, коротка, трубчаста, стовпчаста

4. У дощового черв’яка головний мозок розташований на задньому кінці тіла

5. Нервові вузли та нерви молюсків формують нервову систему розкидано-вузлового типу

6. У всіх хребетних тварин нервова система трубчастого типу, оскільки формується з нервової трубки та нервів

7. Периферична нервова система хребетних складається з нервів, які відходять від головного та спинного мозку

8. Головний мозок більшості хребетних захищений черепною коробкою

9. Півкулі переднього мозку, вкриті сірою речовиною, можна побачити у риб

10. У зв'язку зі складними рухами під час польоту мозочок у птахів досягає високого рівня розвитку

11. В амфібій передній мозок більший, ніж у рептилій

12. Звивини сірої речовини збільшують поверхню переднього мозку ссавців, формують кору

Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Тридцяте березня

Органи чуття їх значення

1. Прочитайте параграф 36

2. Доповніть речення правильними відповідями

1.     Складні фасеткові очі комах розрізняють не тільки форму, а й ….. 

2.     Бічна лінія – особливий орган чуття, характерний для …..

3.     У земноводних окрім внутрішнього вуха зявляється і ….. 

4.     У плазунів добре розвинуті такі відчуття, як ….

5.     Орган слуху плазунів за будовою подібний до …. 

6.     Птахи мають гострий … 

7.     Добре розвинений зір серед ссавців мають нічні тварини і ті які …. 

8.     В середньому вусі ссавців розташовані три слухові кісточки, а саме…. 

9.     У сітківці земноводних є світлочутливі клітини …. 

10.                       Кришталик ссавців здатний змінювати свою кривизну задля чіткішого й гострішого бачення предметів; цю властивість ока називають….. 

11.                       Кришталик риб круглий , не змінює своєї форми, і саме тому риби …. 

12.                       З допомогою бічної лінії риби сприймають……. 

Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Двадцять дев'яте березня

Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.

1. Опрацюйте параграф 34


2. Накресліть в зошиті таблицю та заповніть за зразком

Група тварин

Особливості покривів

Кишковопорожнинні

Ектодерма (з епітеліально-м'язових клітин, між якими є жалкі клітини), ентодерма

Кільчасті черви

Шкірно-м’язовий мішок (одношаровий епітелій) із залозами, кутикула

Членистоногі

Одношаровий епітелій й товста хітинова кутикула, яка в ракоподібних зміцнюється вапном, у павукоподібних і комах вкрита восковою плівкою.

Молюски


Риби


Амфібії


Рептилії

Шкіра суха з багатошарового епітелію й дерми. Залози відсутні. Виникають рогові лусочки, щитки, пластинки.

Птахи


Ссавці


Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Двадцять третє березня

Симетрія тіла тварин

1. Опрацюйте ст. 119

2. Запишіть визначення

Симетрія тіла — закономірне, гармонійне розташування частин тіла відносно певної точки (центра), прямої лінії (осі) або площини, що тісно пов’язане зі способом життя.

3. За допомогою тексту підручника доповніть схему


4. Підпишіть назви тварин зображених на малюнку та тип симетрії


Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Двадцять друге березня

Значення опорно-рухової системи

1. Опрацюйте параграфи 32,33

2. Запишіть в зошит:

-що таке скелет?

- які бувають види скелету?

3. Запишіть функції опорно-рухової системи

Ø Опорна — фіксація м’язів і внутрішніх органів.

Ø Захисна — захист життєво важливих органів (головний і спинний мозок, серце та ін.).

Ø Рухова — забезпечення простих рухів, рухових дій.

Ø Ресорна — пом’якшення поштовхів та струсів.


4. Встановіть відповідність між безхребетними тваринами, особливостями опорно-рухової системи та органами руху тварин. 

Тварини

Особливості опорно-рухової системи

Органи руху

А.Кишковопорожнинні

1. Тіло захищено черепашкою, м’язи розділені на пучки

1. Бокові вирости тіла

Б. Моллюски

2.Покриви: шкірно-мускульний мішок, деякі тварини утворюють вапняний скелет

2.Членисті кінцівки, розвинуті суглоби

В. Ракоподібні

3. Почленований зовнішній скелет з хітину, що містить сполуки кальцію

3.Шкірно-м’язові кліти-ни здібні до скорочення

Г. Кільчасті черви  

4. Шкірно-мускульний мішок: шар епітелію та два шари м’язів; є порожнина з рідиною

4. Нога – м’язовий виріст черевної стінки тіла

5. Дайте відповіді на тестові запитання (більшість тестів містять декілька правильних відповідей)

1.      Міцний зовнішній скелет характерний для:а) червів;б) комах;в) павукоподібних;г) ракоподібних.

2.      Кіль має грудина багатьох:а) ссавців;б) плазунів;в) земноводних;г) птахів.

3.      Скелет різних представників хордових виконує подібні функції: а) опора тіла; б) захист внутрішніх органів;в) краще надходження повітря до легенів;г) переміщення в просторі.

4.      Внутрішній скелет характерний для:а) риб;б) ракоподібних;в) ссавців;г) земноводних.

5.      Опорно-рухова система складається з: а) скелету;б) м'язів;в) скелету та м'язів.

6.      Такий спосіб пересування як плавання відноситься до наступного виду руху:а) активний рух;б) пасивний рух;в) амебоїдний рух;г) мерехтливий рух;д) м'язовий рух.

7.      У риб до хребта прикріплений:а) хвостовий плавець;б) ребра;в) спинний плавець;г) анальний плавець.

8.      Плазуни можуть рухати головою завдяки руховому з’єднанню хребців відділу:а) крижового;б) грудного;в) шийного;г) поперекового.


Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Двадцять третє лютого

Узагальнення знань з теми: 

"Процеси життєдіяльності тварин"

Перейдіть за посиланням та пройдіть тестування. 

Не поспішайте, будьте уважні.

https://naurok.com.ua/test

☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺☺

Дев'яте лютого

Транспорт речовин  у тварин.   

Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції

1. Опрацюйте параграф 30

2. Подивіться навчальне відео 

3. Прочитайте твердження. Виберіть з перерахованих тільки правильні твердження. Запишіть їх в зошит.

1.     По судинах кровоносної системи рухається кров 

2.     Плазма – це рідка міжклітинна речовина 

3.     Еритроцити забарвлені в білий колір 

4.     Гемоглобін – це дихальний пігмент еритроцитів.

5.     Тромбоцити здійснюють захисну функцію шляхом фагоцитозу 

6.     Справжня кровоносна система формується в кільчастих червів 

7.     Судини з найтоншим діаметром – це вени 

8.     Кровоносна система членистоногих незамкнена 

9.     У риб серце двокамерне 

10.                 У амфібій 2 кола кровообігу – велике та мале 

11.                  У рептилій серце  чотирикамерне 

12.                 У ссавців та птахів серце 4-х камерне, венозна і артеріальна кров не змішується. 

Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀

Восьме лютого

Органи дихання, їх різноманітність.

 Значення процесів дихання.

1. Опрацювати параграф 29

2. Накреслити в зошит таблицю та заповнити.

Органи дихання хребетних тварин

Клас

Органи дихання

Представники

Риби

 

 

Амфібії

 

 

Рептилії

 

 

Птахи

 

 

Ссавці

 

 


 

Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

П’ятнадцяте  квітня

    Практична робота №8 «Визначення форм поведінки тварин за відео матеріалами»

1.   Повторіть   параграфи 46, 47

2.   Подивіться навчальне відео 


3.   Інструкція до виконання роботи на ст.221, але для того, щоб заповнити таблицю обов’язково потрібно подивитися відео

4. Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

 

***************

Дванадцяте  квітня

    Соціальна поведінка тварин

1.   Опрацюйте  параграф 47

2.   Подивіться навчальне відео 



3.   Складіть в зошиті опорний конспект, використавши поданий матеріал

·        Соціальна поведінкаповедінка, яка включає всі типи взаємодій тварин в угрупованнях.

Повністю ізольоване існування організмів у природі не трапляється, оскільки було б неможливим здійснення основної життєвої функції – розмноження.

Тварини

 

                               Поодинокі                                                 Соціальні

контакти між особинами підтримуються         утворюють постійні групи,

лише в шлюбний період                                      в яких існує система

                                                                                «підпорядкування – домінування»

 

·        Чинники, що формують поведінку у групах:

1.     Соціальний інстинкт

2.     Внутрішньовидова агресивність

 

·        Класифікація тваринних угруповань (за К. Лоренцом)

Угруповання тварин

 


                     Анонімні                                                          Особистісні

- відсутня постійна структура                                       - постійна структура;

- комунікація безадресна                                               - розподіл ролей;

                                                                                         - ієрархія домінування

Відкриті                         Закриті

не проявляють агресії      не відрізняють один одного «персонально»,

     один до одного                        але відчувають «чужинців»

 

Приклади особистісних угруповань

o   Колоніягрупа з кількох або великого кількості організмів, що живуть або проводять велику частину часу близько один до одного, найчастіше для взаємної вигоди, наприклад, для захисту від хижаків або полювання за жертвою (корали, вольвокс, діатомові водорості; на час розмноження формуються колонії чайок, граків, гагар; бабаки, лемінги).

 

o   Зграя це тимчасове об’єднання тварин, які полегшують виконання будь-яких життєвих функцій виду, таких як: міграції, добування їжі, захист від ворогів

·        Стадо (табун) – це тривале об’єднання ссавців. Основу групової поведінки тварин в стадах становлять взаємовідносини домінування-підлеглості. Стадо підкоряється лідеру, як найдосвідченішому члену і діє як єдине ціле.

·        Ієрархія домінування – це система «підпорядкування-домінування» в угрупованні соціальних тварин:

­   α-особина – лідер угруповання;

­   ω-особина – особина, яка займає останнє місце в ієрархії.

Види ієрархій :

o   лінійна;

o   паралельна;

o   рольова.

 

4.   Накресліть в зошиті таблицю та заповніть, використовуючи підручник, власні спостереження та інтернет джерела

Види угруповань

Приклади тварин

Колонія

 

Стадо

 

Зграя

 

Табун

 

Родина

 

5. Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

****************

Восьме  квітня

Форми поведінки тварин.

1.   Опрацюйте  параграф 46

2.   Подивіться навчальне відео


3.   Запишіть в зошит, які виділяють основні форми поведінки тварин?

4.   Встановіть відповідність

 

Форма

Приклади

1.     дослідницька

А.   Риба камбала заривається у пісок

2.     харчова

Б.    Ластівки будують гніздо

3.     захисна

В.   Щури шукають вхід до лабіринту

4.     гігієнічна

Г.    Самці бабки щоденно облітають індивідуальну територію

5.     репродуктивна

Д.   Мурахи – листорізи приносять вирізані частини листків у мурашник

6.     територіальна

Е.    Горобці «купаються» у піску (грумінг)

7.     соціальна

Ж. Керований хоровий спів  зелених жаб

5.   Позначте правильні твердження знаком «+», неправильні - «-».

1. Для пізнання навколишнього середовища тварина використовує свою дослідницьку активність

2. Павук полює на муху, використовуючи павутину; це можна віднести до харчової поведінки павука

3. Жодним чином тварина не може змінити температуру свого тіла: ні ховаючись від сонця, ні занурюючись у землю

4. Грумінг - це взаємне годування тварин одна одною

5. До прикладів грумінгу у тварин можна віднести чищення пір'я птахами

6. Тварини не можуть користуватися жодним знаряддям для добування їжі, полювання чи побудови житла

7. Ігрова діяльність характерна тільки для молоді свійських тварин собак, котів

8. Насиджування потомства ластівкою - це приклад репродуктивної поведінки

9. До соціальних комах належать мухи і таргани

10. Соціальна поведінка проявляється у групі тварин

11. До функцій ігрової діяльності в лисенят можна віднести підготовку малят до полювання

12. Терміти - соціальні комахи, у яких є розподіл на касти - групи за будовою та функціями

6.   Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜🐜

П’яте  квітня

Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.

1.   Опрацюйте  параграф 45

2.   Подивіться навчальне відео

3.   Запишіть в зошит:

- що таке міграція?

- які основні причини міграцій?

- які тварини здійснюють далекі міграції?

- що таке хомінг?

4. Ознайомтеся та коротко запишіть

                 Способи орієнтування тварин:

     1.            Таксис - спрямований рух організму стосовно якогось чинника(подразнення) без участі нервової системи.

Таксис може бути позитивним (рух до чинника) і негативним (рух від нього).

     2.            Термолокація – сприйняття на відстані теплового випромінювання (інфрачервоні промені). Наприклад, самки комарів, які вночі знаходять теплокровних

     3.            Ехолокація – це випромінювання і сприйняття відбитих, як правило, високочастотних звукових сигналів. Розвинена у кажанів, дельфінів, землерийок, деяких птахів.

     4.            Електричні і магнітні поля. Це спосіб орієнтування за допомогою геомагнітного геомагнітного поля Землі

     5.            Хімічні речовини дозволяють орієнтуватися тим тваринам, у яких добре розвинений нюх і смак.

4. Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!


🐇🐇🐇🐇🐇🐇🐇🐇🐇🐇🐇🐇🐇

Перше квітня

   Поведінка тварин, методи її вивченння

1.   Опрацюйте  параграф 43

2.   Подивіться навчальне відео

3.   Запишіть в зошит визначення:

-        Етологія,

-        Спостереження,

-        Експеримент,

-        Моделювання.

4.   Дайте відповіді на тестові запитання:

1. Наука, яка вивчає поведінку тварин:

а) екологія, б) етологія, в) ентомологія

2.       В основі поведінки лежить здатність організмів до:

а) подразливості, б) збудженню, в) рефлексів.

3.       Найпоширенішим методом дослідження поведінки  є:

а) експеримент  б) спостереження в) моделювання.

4.       Поведінкові реакції – це:

а) годування б)  вміння літати птахів в) линяння;

5.       Серед комах найскладніша поведінка спостерігається у:

а) коників, б) метеликів в) термітів.

6.       Чи має поведінка тварин пристосувальне значення?

а) так б)  іноді  в) ні.

5. Надішліть фото звіт мені у Вайбер!!!

  *********************

Одинадцяте  березня

Нервова система тварин та її значення

1. Опрацюйте параграф 38

2. Подивіться навчальне відео

https://www.youtube.com

3. Запишіть в зошит:

- що таке подразливість,

- які існують типи нервових систем,

- чим утворені центральна та периферична нервові системи,

4. Укажіть правильні та неправильні твердження

1. Нейрони - клітини нервової системи - сприймають і передають подразнення      

2. У медуз відсутня нервова система    

3. Нервова система буває вузлова, довга, коротка, трубчаста, стовпчаста

4. У дощового черв’яка головний мозок розташований на задньому кінці тіла

5. Нервові вузли та нерви молюсків формують нервову систему розкидано-вузлового типу

6. У всіх хребетних тварин нервова система трубчастого типу, оскільки формується з нервової трубки та нервів

7. Периферична нервова система хребетних складається з нервів, які відходять від головного та спинного мозку

8. Головний мозок більшості хребетних захищений черепною коробкою

9. Півкулі переднього мозку, вкриті сірою речовиною, можна побачити у риб

10. У зв'язку зі складними рухами під час польоту мозочок у птахів досягає високого рівня розвитку

11. В амфібій передній мозок більший, ніж у рептилій

12. Звивини сірої речовини збільшують поверхню переднього мозку ссавців, формують кору

5. Надішліть у Вайбер фотозвіт роботи!

**************************

Двадцять перше січня

Живлення і травлення. Особливості обміну гетеротрофного організму.

1.   Опрацюйте ст.124 – 125 у підручнику

2.   Опрацюйте матеріал поданий нижче.

Одну з найважливіших функцій організму — обмін речовин — забезпечує живлення.

Живлення тварин — надходження в організм і засвоєння ним речовин, необхідних для забезпечення енергетичних витрат, будови і відновлення тканин. Поживні речовини потрапляють до організму тварин з їжею.

Тваринам притаманні різні способи живлення: серед них є хижаки, рослиноїдні, усеїдні, паразитичні та інші види.

Органи, що входять до її складу, забезпечують:

•      захоплення їжі;

•      внутрішньоклітинне або позаклітинне травлення;

•      усмоктування поживних речовин.

Способи захоплення їжі відрізняються в багатьох тварин і навіть в окремих груп одного виду.

Сидячі форми організмів живляться дрібними організмами або їхніми частинами, які рухаються в товщі води,— планктоном. Злагодженими рухами війчастого апарату або членистими кінцівками вони направляють до ротового отвору потік води, з якого й забирають потрібну їм їжу. В інших організмів вода проходить через фільтруючі системи, а все, що є в ній, тварина відфільтровує собі для поживи. Так живляться молюски, багатощетинкові кільчасті черви, губки.

Деякі тварини заковтують значну кількість субстрату, наприклад піску, ґрунту, з яких потім у кишечнику виділяються органічні речовини.

Інші тварини захоплюють їжу великими шматками або цілими харчовими об’єктами, які потім досить довго перетравлюються.

До таких тварин належать змії, поліпи, медузи.

Звичайно, у багатьох випадках їжа перед надходженням у кишечник перетирається спеціальною терткою (молюски), розгризається та пережовується зубами. Також перед травленням їжа обробляється спеціальними хімічними секретами, які виділяються травними залозами.

Травлення сукупність процесів, що забезпечують механічне та хімічне (за участю травних ферментів) розщеплення їжі на компоненти, які можуть засвоюватися організмом та включатися в обмін речовин.

Типи травлення:

•      порожнинне (позаклітинне);

•      внутрішньоклітинне;

•      мембранне (пристінкове).

3.    Запишіть в зошит:

-         Що таке живлення?

-         Що таке травлення?

-         Які виділяють типи травлення?

-         Які способи живлення характерні для тварин?

-         Які функції забезпечують органи травної системи?

4.    Надішліть фотозвіт роботи!!! 

🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀

Вісімнадцяте січня

Різноманітність ссавців

1.   Прочитайте параграфи 27-30.

2.   Заповніть таблицю. Таблиця вміщує 9 рядів ссавців, вам потрібно заповнити 5 рядів ссавців на вибір.



3.   Перейдіть за посиланням та пройдіть тестування 

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9396136

🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶🐶

Чотирнадцяте січня

Практична робота №3 «Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування»

1.   Ознайомтеся з інструктивною карткою до практичної роботи

Тема: Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних   тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.

Мета: з’ясувати особливості  будови хребетних тварин у зв’язку з існуванням у різних умовах.

Обладнання та матеріали: відеофрагменти, малюнки.

Хід роботи

1. Подивіться відео фрагмент та розгляньте фото у підручнику хребетних тварин (рибу, амфібію, рептилію, птаха, ссавця).

2. Зверни увагу на такі ознаки: форма та покриви тіла, органи пересування, органи дихання.

3. За результатами роботи, використовуючи матеріали підручника та інших джерел, заповніть таблицю.

Клас,

вид

Середовище існування та спосіб життя

Форма та покриви тіла

Органи руху та спосіб пересування

Органи дихання

РИБИ

АМФІБІЇ

РЕПТИЛІЇ

ПТАХИ

ССАВЦІ

2.   Запишіть в зошит тему, мету та обладнання практичної роботи.

3.   Подивіться відео та заповніть таблицю подану вище.



https://www.youtube.com

4.   Зробіть висновки, зазначивши основні пристосування в зовнішній будові хребетних тварин до життя у різних умовах середовища.

Риби пристосовані до існування у _____ середовищі: мають ____ форму тіла, шкіра вкрита ___ і виділяє ____, що зменшує ____; органи руху _____, органи дихання ___.

Амфібії  - мешканці _____ та _____ середовища. Вони мають ____ тіло, шкіра ____ , кінцівки ____,  дихають ____ , очі вкриті ___, що захищає від пересихання.

Рептилії здебільшого поширені у ___ середовищі, мають такі пристосування: кінцівки ____ або закінчуються ____ з кігтиками; шкіра ____, вкрита _____, що захищає _____.

Птахи живуть у _____ середовищі, здатні до  _____, мають таки пристосування: тіло _____, невелика ____, гнучка ____, шкіра ___ вкрита ____, передні кінцівки ____, ноги мають ____ .

Ссавців  більшість пристосовані до життя у ____ середовищі, тому мають шкіру ____ багату на  ___, тіло вкрите ___, кінцівки розташовані _____, що дає змогу _____. Але серед ссавців є такі, що пристосовані до польоту (наприклад, _____), до життя у воді (____) або у _____ (наприклад, кріт).

🐷🐺🐐🐌🐍🐂🐴🐵🐶🐱🐰🐯🐮

Одинадцяте січня

Загальна характеристика класу Ссавці

1.   Уважно прочитайте даний матеріал

Ссавці — найбільш високоорганізована група хребетних. У всіх системах органів мають прогресивні зміни. Характерне широке розповсюдження по всій земній кулі: освоїли не тільки суходіл, але й повітряне (рукокрилі) і водне (хижі, ластоногі, китоподібні) середовища.

Особливості зовнішньої будови ссавців

Зовнішній вигляд і розміри ссавців дуже різноманітні. Будова окремих органів і систем відображає високу організацію ссавців у цілому.

Тіло ссавців поділяється на голову, шию, тулуб, хвіст (у деяких представників відсутній) і дві пари п’ятипалих кінцівок (у китоподібних атрофується задня пара ніг).

Покриви майже всіх ссавців представлені шкірою, вкритою шерстю. Шкіра має складнішу будову, ніж у інших хребетних. Вона двошарова, досить товста і міцна. Зовнішній її шар — епідерміс, під ним розташовується власне шкіра (дерма), а під нею — шар підшкірної жирової клітковини.

Волосяний покрив оберігає тіло від зайвої втрати тепла та захищає тіло від пошкоджень.

У водяних видів (кити, тюлені) підшкірний жир оберігає тіло від зайвої втрати тепла.

  1. У процесах терморегуляції беруть участь шкірні кровоносні судини, діаметр яких може змінюватися в широких межах, і потові залози, випаровування секретів яких з поверхні шкіри підвищує тепловіддачу. Потові залози розвинені у ссавців різною мірою. Вони відсутні у лінивців, китоподібних, слабко розвинені у собак і котів.

 

Крім потових, у ссавців є сальні та пахучі залози (видозміна потових або сальних залоз). Сальні залози утворюють жироподібний секрет, який служить для змащення волосся і поверхневого шару епідермісу. Виділення цих залоз забезпечують незмочуваність шерсті водяних тварин. Секрет пахучих залоз відіграє велику роль у житті ссавців (разом із сечею й іншими виділеннями). Пахучі виділення служать засобом внутрішньовидового спілкування. За їхньою допомогою тварини мітять межі зайнятих ними ділянок, знаходять своїх дитинчат. Вони мають велике значення в шлюбній поведінці. Видозмінами потових залоз є молочні залози. 

Епідерміс шкіри ссавців утворює численні похідні — нігті, кігті, копита, роги, луски. Видозміною волосся є вібриси — вуса (у котів), щетина (у свині) і голки (у їжака й дикобраза).

Прогресивні риси ссавців:

• теплокровні тварини;

• тіло вкрите волоссям;

• вигодовують малят молоком;

• мають шкірні залози;

• добре розвинені органи чуттів.

2.     Опрацюйте параграф 26

3.     Заповніть пропуски в тексті

1.     Усі ссавці вигодовують свої дитинчат _____________.

2.     У ссавців є залози: _______, _______, ________, _______

3.     Тіло ссавців складається з ________, ________, ________, ________, _____.

4.     Складна поведінка у зв’язку з розвитком _________ системи: є умовні та безумовні рефлекси, інстинкти.

5.     Теплокровні тварини.

6.     Середовища життя:________, _________,_______.

7.     Хорда існує у період ______________________розвитку

8.     Кровоносна система __________________типу

9.     Травна система _____________________типу, є травні залози: слинні, печінка, підшлункова залоза

10.                       Дихальна система представлена ____________

11.                       Видільна система представлена_____________

4.     По можливості ознайомтеся з цікавим матеріалом

Незвичайні «рекорди» України

• Найбільшим звіром є зубр, маса якого може перевищувати 1 т. Висота самця в холці досягає 2–3 м, а тривалість життя, як достовірно встановлено,— 27 років. На території України зубри жили до кінця XVII ст., але їх беззастережно знищували під час облавних полювань. Нині вони знову завезені на територію України, найбільше стадо утворилося на Волині — 130 голів, у Карпатах — близько 100.

• Найбільшою морською твариною, яка мешкає біля берегів України, є дельфін чорноморська афаліна. Довжина його може бути більше 3 м. Середня маса — 119 кг, інколи до 150 кг. Живуть дельфіни невеликими групами і ведуть нічний спосіб життя, а живляться переважно рибою.

• Найменшим звіром є бурозубка мала — представник комахоїдних, найменша серед землерийок. Завдовжки вона не більше 6 см, маса — до 5 г. Отже, завбільшки вона з мишу, і тому їх часто плутають. Трапляється в усіх лісових та лісостепових областях України, оселяється в листяних і мішаних лісах з підвищеною вологістю та розвинутим трав’яним ярусом.

• Найшвидша тварина суходолу — заєць. Він може розвинути швидкість до 70 км/год, олень — до 67, вовк — до 65, лисиця і козуля — до 60 км/год.

• Рекордсменами серед довгожителів лісової фауни України є бобри, які живуть до 50 років. Тривалість життя ведмедів бурих — 30–50, куниці лісової — 15–17 років.

• Довгожителем серед свійських тварин вважається осел: він живе до 50 років, кінь — до 30, корова — до 20, вівця, собака — до 15, кіт — до 10–12 років.

• Хто найбільше їсть? Серед хижаків найбільш ненажерлива афаліна — 30, вовк — 2, собака —1,4, лисиця — 0,5 кг корму. Серед рослиноїдних першість належить лосю — 35 кг, за ним ідуть баран — 4, кабан — 3, бобер — 2, а землерийка — лише 10 г.

• Найбільшими рогами серед звірів України природа обдарувала лося. Розмах — 1,5 м, маса 20–25 кг, ширина однієї лопати — до 60 см. Рекордсменом номер два є олень благородний: довжина рогів — понад 1 м, маса сягає 11–12 кг.

• Найкращим нирцем вважається бобер. Він може перебувати під водою 15 хв, ондатра — 12 хв.

Домашнє завдання:

Опрацювати параграф 26

 


*****************************************

Друге листопада

Загальна характеристика типу Молюски

1.    Запишіть дату та тему уроку.

2.    Прочитайте параграф 14,

3.    По можливості подивіться відео



4.    Закінчіть речення:

1.      Тіло більшості молюсків укрите …

2.      Зверху тіло молюсків укрите спинною шкіряною складкою — …

3.      Між тілом молюска і складкою шкіри розміщена — …

4.      У більшості водяних молюсків органи дихання — …

5.      Органи дихання наземних молюсків представлені …

6.      Двостулкові молюски закривають черепашку за допомогою …

7.      Вода надходить до мантійної порожнини двостулкових молюсків через …

8.      Вода видаляється з мантійної порожнини двостулкових молюсків через …

 

**************************

Двадцять дев’яте жовтня

Різноманітність комах. Їхня роль у природі і житті людини. Практична робота №1 «Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах»

1.    Прочитайте параграфи 12,13

2.    Подивіться відео до уроку



https://www.youtube.com/watch?v=sXI4pxxZTh8&ab_channel=%D0%9E%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B0%D0%97%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%BD%D0%B0

3.    Запишіть в зошиті

Практична робота №1 «Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах»

Тема:

Мета:

Заповніть таблицю та зробіть висновки. Всі підказки до виконання практичної роботи є у відео. В кого немає можливості його подивитися, користуйтеся підручником ст. 215

*******************************

Двадцять шосте жовтня

Загальна характеристика класу Комахи

1. Прочитайте параграфи 10,11.

2.Зробіть короткий конспект.

3. Подивіться відео до уроку тут

або перейдіть за посиланням https://www.youtube.com

4.      Виберіть ознаки притаманні класу Комахи ( в зошит випишіть тільки букви, всі ознаки не переписуйте)

А) середовище життя: наземно-повітряне, ґрунт, водно – наземне, зовнішні паразити;

Б) живуть переважно у воді, трапляються на суходолі;

В) відділи тіла: голова, груди, черевце;

Г) відділи тіла: головогруди, черевце;

Д) мають дві пари чутливих вусиків;

Е) мають одну пару чутливих вусиків;

Ж) мають одну-дві пари крил;

З) мають три пари ходильних ніг;

И) мають п’ять пар ходильних ніг;

К) Мають чотири пари ходильних ніг;

Л) органи дихання – зябра;

М) органи дихання – трахеї;

Н) розвиток прямий;

О) розвиток непрямий.

5.Надішліть фотозвіт

*****************************************

Двадцять друге жовтня

Загальна характеристика класу Павукоподібні

1.    Запишіть в зошит дату та тему уроку.

2.    Уважно прочитайте параграф 9

3.    По можливості подивіться відео


https://www.youtube.com/watch?v=GJt4BEfWFmc&t=1s&ab_channel=T%D0%B5t%D1%96anaCh%D1%83chkovska

4.    Виконайте тести в зошиті та надішліть фото звіт

1. Тіло павукоподібних поділене на:

а) голову, груди, черевце, хвіст

б) голову, груди, черевце

в) головогруди і черевце

2. Дихання павука – хрестовика:

а) трахейне                                б) легеневе

в) зябрами                                  г) змішане

3. Органи руху у павуків містяться на:

а) головогрудях

б) черевці

4. За способом розмноження павукоподібні:

а) гермафродити

б) роздільностатеві

5. Органи, що слугують для захоплення й убивання здобичі – це:

а) педипальпи

б) хеліцери

в) павутинні бородавки

6. Органами виділення павукоподібних є:

а) метонефридії

б) зелені залози

в) мальпігієві судини

7. Павуки живуть переважно:

а) у воді

б) на суходолі

в) у ґрунті

8. Кількість ходильних ніг у павуків:

а) 6                       б) 8                          в) 10

9. Виберіть  ознаки, що є пристосуванням до життя на суходолі:

а) прості очі

б) зовнішній шар кутикули є водонепроникним

в) органи дихання – легені і трахеї

г) відсутність вусиків

10. Травлення у павуків:

а) внутрішньоклітинне

б) порожнинне

в) позакишкове

****************************
Дев'ятнадцяте жовтня
Загальна характеристика класу Ракоподібні

1. Прочитайте уважно параграф 8
2. Подивіться відео тут
3. Натисніть тут та пройдіть тестування. Нагадую, для того, щоб дати правильні відповіді - спочатку прочитайте параграф!!!!
Домашнє завдання 
Опрацювати параграф 8

Немає коментарів:

Дописати коментар