Вчитель року 2019


Тема. Літосферні плити. Практична  робота №3 (початок) Позначення на контурній карті рівнин, гір, вулканів суходолу та серединно-океанічних хребтів.

Мета:
Навчальна: продовжити формувати поняття про земну кору; формувати первинні знання про літосферні плити, види руху літосферних плит; формувати науковий погляд на природні явища;
Розвиваюча:  розвивати уміння роботи з картами та схемами атласу, логічне мислення;
Виховна: виховувати в учнів інтерес до географії шляхом вивчення гіпотез утворення материків та океанів, розповідати про види руху літосфери та їх наслідки, а також  виховувати інтерес до пізнання Землі.

Обладнання: карти та схеми атласу, підручники, презентація, картки з завданнями, контурні карти

Поняття: літосферна плита, сейсмічний пояс, платформа, дрейф, гіпотеза.

Тип уроку: комбінований
Епіграф уроку:
«Найдивовижнішою властивістю даного світу є те,
що його можна дослідити» 
Альберт Енштейн

ХІД   УРОКУ

I.                  Організаційний момент 
Добрий день!
У добрий час радо я вітаю вас!
З миром зустрічаю, щастя і здоров’я вам бажаю.
-         Розпочинаємо наш урок географії. Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (цікавим, навчальним, веселим, продуктивним)
-         А ви на уроці якими повинні бути? (дисциплінованими, уважними, активними, зібраними)
 - Отож, якщо ви будете такими, то ми створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. Це буде залежати від вашої активності, уважності, творчості.
 - А працюватимемо під гаслом:
Щоб робота в нас кипіла, працювати будем:
 Швидко! Дружно! Вміло!
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Робота з картками  учнів
1.   Доповнити схематичний малюнок «Типи земної кори».
2.   Підписати німу схему «Внутрішня будова Землі»
3.     Найглибша свердловина в Україні має глибину 6 223м і знаходиться в Полтавській області. Вона була введена в експлуатацію в грудні 2005 року і призначена для добування природного газу. В яких шарах Землі пройшла вона?

II.              Актуалізація опорних знань та вмінь 
Гра «Карусель»
1.     Літосфера – це …(тверда оболонка Землі)
2.     Земна кора це … ( верхня тверда оболонка Землі)
3.     Літосфера складається з ... (астеносфера + земна кора)
4.     Потужність літосфери становить … (150 - 200 км)
5.     Астеносфера це … (в’язкий шар мантії)
6.     Ядро складається з … (зовнішнього та внутрішнього)
7.     Материкова Земна кора складається з … (базальтовий, гранітний, осадовий)
8.     Океанічна земна кора відрізняється від материкової тим, що …(відсутній гранітний )
9.     Наука, що виває склад, будову та історію розвитку Землі…(геологія)
10.       Температура мантії в нижніх шарах …(3500 º С)
11.       Температура ядра  …(5000 º С)
12.       Де температура підвищується на 1 º С через кожні 33 м … (Земна кора)

«Інтелектуальна розминка»
1.     Як ви гадаєте, чи завжди поверхня Землі була такою, якою бачать її сучасні люди?

IIІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності 
«Реальна казка» 
Чи знаєте ви, що жителі нашої планети, в тому числі і ми, українці, навіть цього не усвідомлюючи, плавають по «Пластичному океані» на велетенських кораблях? Ці кораблі то поглинаються, то піднімаються вгору могутніми хвилями кам’янистої маси. Всі живуть своїм життям, і мало хто цікавиться, куди мандрує корабель.
Ви скажете – вигадана історія! Та все ж, можливо, вам доводилось бачити сліди морського прибою на кримських скелях, які знаходяться далеко від берега? А чи ви чули про залишки міста Херсонес, затопленого морськими водами?
Розвиток науки дає можливість пояснювати загадкові рухи, про які людина здогадувалась давно. Штучні супутники, які стали великими помічниками у вивченні космосу, зафіксували рухи материків по океану.
Сьогодні на уроці на вас чекає багато відкриттів, за допомогою яких ви зможете пояснити, чому одні ділянки земної кори піднімаються, інші опускаються.
IV. Вивчення нового матеріалу 
Запис у зошити дати, теми уроку.
Утворення материків та океанів.
Ви вже знаєте про внутрішню будову Землі, про будову літосфери. А сьогодні ви ознайомитесь із теорією руху літосферних плит.
Сучасні уявлення про будову земної кори спиралися на гіпотезу дрейфу  (переміщення) материків. Її висунув у 1912 році нім. вчений Альфред Вегенер.          Ст. 74
Він припустив, що мільйони років тому на Землі існував один гігантський материк Пангея «Єдина земля». Він був оточений єдиним океаном Тетіс, що  увібрав у себе всю воду. З  часом суперматерик розколовся на Лавразію та Гондвану, які пізніше були розбиті  тріщинами-розломами і також розпалися на окремі материкові частини.  Віддаляючись (дрейфуючи),  частини Пангеї стали сучасними материками, а між ними утворилися западини океанів. Проте Вегенеру невдалося пояснити, як могли рухатися материки.
Згодом вчені дійшли висновку, що літосфера не може бути суцільною як, наприклад, шкарлупа яйця. Її утворюють окремі блоки – літосферні плити завтовшки  від 60 до 100км. Вони розділені глибинними розломами, але ніби велетенська мозаїка щільно прилягають одна до одної. Плити лежать на в’язкій, пластичній поверхні астеносфери. Ковзаючи по ній, вони дуже повільно переміщуються, ніби плавають.
Отож, літосфера складається з окремих блоків – літосферних плит, що перебувають у постійному русі.
Робота з атласом. Карта літосферних плит.
1. Розгляньте схеми «Дрейф материків». Які зміни відбувались на Землі в період її формування?

Ø Скільки великих літосферних плит нараховується на Землі? (7)
Ø Назвіть їх.
Ø З якою швидкістю та в якому напрямку рухаються Євразійська (з пн.- нд, 1см/рік), Африканська (пд..- пн., 2 см/рік),  Північно-Американська (сх. – зх., 1 см/рік), Індо-Австралійська плита (6,5 см/рік)?
Ø Назвіть плити, що рухається найповільніше? (Євразійська) Найшвидше? (Індо-Австралійська)
Ø Куди рухається Північна Америка?( на захід)
Проблемне питання.
Перед нами постає питання: Які  сили рухають літосферні плити?
Джерелом будь – якого руху є енергія.
Ø Звідки ж береться енергія, що «Примушує» рухатися літосферні плити?
Ø Де знаходиться джерело цієї енергії.?
Вчені вважають, що таким джерелом є внутрішнє тепло Землі, яке приводить у рух речовину мантію, що в свою чергу приводить у рух частини земної кори. Тому їх називають внутрішніми силами Землі. Внутрішні сили штовхають літосферні плити, і вони рухаються уздовж розломів. Розрізняють повільні горизонтальні та вертикальні рухи земної кори.


                                                      Найзначнішими рухами літосферних плит є
   рухи горизонтальні. Рухаючись, плити здатні зближуватися, розсуватися або зміщуватися одна відносно одної.Якщо плити зближуються, то внаслідок
 зіткнення їхні краї зминаються в складки і на поверхні утворюються гори.
Наприклад, на стику плит Індоавстралійської і Євразійської виникли гори Гімалаї. Якщо ж  Стикаються материкова та океанічна плити, то океанічна занурюється під материкову. Тоді на материку так само виникають гори, а уздовж узбережжя – глибоководні западини (ЖОЛОБИ).
Мал. 75 у підручнику


горизонтальні рухи земної кори

Якщо плити розсуваються, то утворюються розломи. Найбільше їх виникає на дні океанів, де земна кора тонша. Розломами розплавлена речовина мантії піднімається з надр. Вона розштовхує краї плит, виливається і застигає, заповнюючи простір між ними. Так відбувається нарощення земної кори. Місця розривів на дні океану, де утворюються нові ділянки земної кори, називають серединно-океанічними хребтами. Наприклад, унаслідок розсування Південноамериканської та Африканської плит на дні Атлантичного океану утворився Південноатлантичний серединно-акеанічний хребет. Отже, під океанами земна кора безперервно оновлюється.
Горизонтальні рухи літосферних плит відбуваються дуже повільно – від 2 до 10 см за рік. Вони непомітні для людини. Виявили їх завдяки порівнянню космічних знімків, зроблених зі штучних супутників Землі.
вертикальні рухи земної кори
ГРАБЕН

Вертикальні рухи зумовлені внутрішніми
 силами Землі, - це повільні підняття й
опускання окремих ділянок земної кори.
Наприклад, північна частина Скандинавського
 Півострова піднімається на 1 см за рік, а море
відступає. Про це свідчать шари піску й глини
і залишки морських організмів, що залягають
на висоті понад 150 м над рівнем моря. Отже, ця територія  колись була його дном, а потім піднялася на таку висоту.

ГОРСТ
Водночас узбережжя Нідерландів уже кілька
століть опускається зі швидкістю 3мм за рік,
 і Північне море наступає на суходіл.
Жителі змушені захищати обжиті землі,
споруджуючи високі дамби та греблі
 уздовж узбережжя. Окремі ділянки в цій
країні вже лежать нижче від рівня моря.
 Мал. 64 у підручнику
В Україні найбільші підняття зафіксовані на сході Кіровоградської і півночі Житомирської областей - майже 9 мм за рік. А узбережжя Чорного моря в районі Одеса опускається зі швидкістю майже 1 см за рік.
Вертикальні рухи відбуваються дуже повільно, але постійно і повсюдно. Вони охоплюють величезні ділянки й супроводжуються відступом або наступом моря. Підняття ділянок з часом змінюється опусканням і навпаки. Тому вертикальні рухи називають коливальними рухами земної кори.

Рухи літосферних плит  свідчать, що на земній поверхні є порівняно стійкі й рухомі ділянки. Порівняно стійкі ділянки земної кори називають платформами. Це частини літосферних плит, що лежать в основі материків і океанічних западин. Рухомими ділянками є зони стику (швів)   між порівняно стійкими частинами плит ці зони досить вузькі, але простягаються на тисячі кілометрів. Їх називають сейсмічними поясами. Вони збігаються з місцями глибинних розломів на суходолі та в океанах (у серединно-океанічних хребтах та глибоководних жолобах).
V. Закріплення вивчених знань
1. Практична робота
Мета: вивчити географію найбільших літосферних плит та гір, що виникли в результаті зіткнення плит літосфери; удосконалити уміння працювати в контурній карті; розвивати охайність, зорову пам'ять; виховувати культуру розумової праці
Завдання 1. Знайти на карті в атласі і позначити на контурній карті літосферні плити Африканську, Євразійську, Тихоокеанську, Північноамериканську, Південноамериканську, Індо австралійську, Антарктичну.
v Позначте на контурній карті межі літосферних плит.
v Зазначте назви найбільших літосферних плит.
Правила нанесення на контурну карту
Повторення
Озвучити німі схеми
1.     Загадки
А зараз перевіримо, що ви запам’ятали з нашого уроку. Для цього ви розгадаєте загадки:
Жив колись гігантський кит,
Ніс на собі материк
Був єдиним, що за панацея?
Називався він……(Пангея)

Розділилася вона,
І тепер їх було два
Один на півночі, та не Євразія,
Ім’я його просте – ……(Лавразія)

А інший – він на півдні розмістився,
Пізніше, кажуть, дуже поділився,
Та був величний пан, чи себто панна,
Й ім’я її чи знаєте? – ……(Гондвана)

Якби ви жили десь сто тисяч літ,
Тоді б побачили, як змінюється світ:
Пливуть материки, пірнають, піднімаються,
І як міста у водне царство заховаються
Без катастроф, вони є не помітними
Назвати можна їх ще довголітніми
Горизонтальні, вертикальні і довільні
Ці рухи непомітні звуть …… (повільні)

Учням пропоную розглянути тектонічну карту Європи.

ü «Стежинка у Батьківщину»
(учні відповідають на запитання використовуючи карту)
1.     На якій літосферній плиті знаходиться Україна, наша область, район?(Євразійській)
2. Куди ми пливемо? (на південь)
3. Чому ми не відчуваємо зіткнення нашої, Євразійської плити з Африканською? (процеси відбуваються дуже повільно)
4. Які процеси відбуваються в результаті зіткнення? (горотворення)


VI.                                      Підсумок уроку
Внутрішні процеси Землі відбуваються у її надрах.
До внутрішніх процесів землі належать вертикальні та горизонтальні рухи земної кори, а також розривні рухи.

Заключне слово вчителя
   Земна кора складається з величезних блоків — літосферних плит, що рухаються одна відносно одної.
   Розрізняють підземні горизонтальні й вертикальні рухи літосферних плит та швидкі розривні — землетруси.
   Вивчення рухів літосферних плит дає ученим можливість складати прогнози щодо того, на яких територіях та якого масштабу землетруси можливі.
VII.        Домашнє завдання
   Опрацювати § 19;
Нанести на контурну карту найбільші літосферні плити

«Не розірви ланцюжка».
Учні стають в «ланцюжок» (можна створити декілька команд).
Учні відповідають на запитання вчителя, не розриваючи ланцюжка.
·         Що розуміють під внутрішніми силами землі? Сили які здатні рухати плити літосфери
·         Як називаються блоки, з яких складається літосфера? Літосферні блоки
·         Як називається рух літосферних плит одна відносно одної? дрейф
·         Що відбувається, коли плити рухаються назустріч одна одній? Зіткнення
·         Що являє собою повільний вертикальний рух літосфери? Опускання чи підняття окремих ділянок земної кори
·         Які види руху літосфери належать до розривних? Землетруси
·         Що є причиною землетрусів? Швидкі розривні рухи
·         Які бувають рухи плит? Горизонтальні та вертикальні
·         Що таке сейсмічний пояс? Рухома ділянка земної кори
·         Що таке платформа? Стійка ділянка земної кори
·         Назвіть вченого, який висунув гіпотезу дрейфу материків. Вегенер



Немає коментарів:

Дописати коментар