вівторок, 7 квітня 2015 р.

Тема : Сільськогосподарські рослини. (біологія 6 клас)



Тема : Сільськогосподарські  рослини.
Мета: формувати знання про культурні рослини нашої місцевості; ознайомити з рослинами, що вирощуються на культурних ландшафтах України; розвивати уміння визначати значення рослин для людини та її господарської діяльності; розвивати спостережливість, увагу, уяву, пам’ять; уміння розпізнавати культурні рослини своєї місцевості;  виховувати  екологічну  культуру,  почуття  відповідальності  за  свої  дії, зацікавлювати  до  вивчення  біології.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: зображення рослин, насіння злакових і бобових культур.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ.Актуалізація опорних знань
1.     Які класи рослин ми вивчали ?
2.     На які родини вони поділяються?
3.     Яке значення рослини мають в житті людини?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
 Отже  на  сьогоднішньому  уроці  ми  з  вами  розглянемо  сільськогосподарські,  рослини  відділу  Покритонасінні. Уявімо собі, що ми подорожуємо поїздом по країні Корисні Рослини. Поїзд робитиме зупинки, на кожній з яких ви будете дізнаватись про різні рослини відділу Покритонасінні, які людина використовує в їжу, для виготовлення одягу, різноманітних речовин або як лікарські та декоративні. Під  час  подорожі ви  будете отримувати білети кількість яких буде зарахована при виставленні оцінок в кінці уроку.  Поїхали!
ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Зупинка 1. Назвіть рослини, що дали нам дані продукти
1.олія … 2.цукор … 3.крохмаль… 4.борошно … 5.кетчуп … 6.халва …

Рослини, які вирощує людина, називаються культурними. Вирощуванням рослин займається окрема галузь с\г – рослинництво. Людина використовує їх як основні харчові, кормові, технічні культури.
 В ході уроку буде заповнюватися таблиця «Сільськогосподарські рослини»

Назви рослин
Значення
Зернові


Бобові


Овочеві


Технічні


Плодово-ягідні


1.           Зернові культури
Зупинка 2. Вправа «Впізнай мене»

Пшениця – дуже давня культурна рослина. Її вирощують майже 10 000 років. Насіння пшениці знаходять під час розкопок давніх поселень людини, а також у пірамідах фараонів. Відомо понад 20 видів пшениці. Кожен вид має багато сортів акліматизованих до певних кліматичних зон. Виділяють озимі та ярові сорти. У твердих сортів ендосперм містить білок-клейковину. Із неї виготовляють борошно вищих сортів, манну крупу, макаронні вироби.
Ячмінь – відомо 26 видів. Його використовують як кормову рослину, у пивоварінні, для виготовлення перлової та ячмінної круп.
Жито - широко вирощується людиною для отримання зерна та як кормова культура. Зерно посівного жита використовується для виготовлення певних сортів хліба, (який характеризується високими поживними якостями, також він містить багато вітамінів) , пива, віскі, горілки та інших продуктів, також часом споживається в їжу цільне зерно, приготовлене у вигляді каші.
Овес - вирощування як зернової культури почалося близько 2500 років до нашої ери. Точне місце окультурювання невідоме, але в основному археологи вважають, що це сталося у східній Європі. За часів бронзового віку, коли коні вперше почали використовуватись як тяглова сила, овес почав широко культивуватись в північній та східній Європі, але в той же час його посіви були практично відсутні в регіоні Середземномор'я. Як раніше, так і тепер близько 95 % вівсу вирощується для годівлі тварин або як технічна культура, і лише 5 % для людського споживання. Зерно вівса має занадто мало клейковини, тому для виготовлення хліба воно ніколи не використовувалось.
Кукурудза - одна з найпоширеніших і найважливіших сільськогосподарських культур у світі. В основному її вирощують на зерно і для виробництва кормів. У світовому рільництві, у тому числі й в Україні, кукурудзу використовують як універсальну культуру — на корм худобі (стебла і качани), для продовольчих і технічних потреб — виробництва круп і борошна, харчового крохмалю та рослинної олії, меду й цукру,  з оболонок кукурудзяного качана виготовляють папір, кошики та капелюхи . З качанів отримують фурфурол, який потрібний у виробництві синтетичних смол і інших хімічних матеріалів.
2.           Бобові культури
Насіння використовують для харчування, воно містить дуже багато рослинного білка. А також використовують як дуже цінну кормову масу. Але найцінніша властивість бобових – збагачувати грунт сполуками Нітрогену, які необхідні рослинам для синтезу білків.

Горох -  надзвичайно цінний продукт харчування. Білка в ньому стільки, як у яловичині. А за калорійністю він переважає її удвічі, оскільки містить багато вуглеводів. Горох також багатий на вітаміни та  мікроелементи. Його використовують у їжу у сирому та відвареному вигляді, для приготування супів та каші.
Соя - однорічна трав'яниста культурна рослина, зовні подібна до квасолі, одна з найдавніших їстівних культур. Походить з Південно-східної Азії,  З насіння виробляють борошно, олію, крупи, соєве молоко, мясо, сир,сурогат кави . З зелених бобів — різноманітні страви, консерви. Використовують також на корм худобі. Крім того жом використовується для виробництва біопалива.

Люцерна - цінна кормова культура з рожево-фіолетовими квітками. Одна з найцінніших рослин для польового травосіяння. У сіні люцерни, зібраному у фазі бутонізації міститься до 10 % білка, а у висушеному листі — до 20 % білка, який за якостями не поступається білку курячих яєць. У люцерні є багато вітамінів, фосфору і кальцію. Висока кормова цінність люцерни поєднується з її високою продуктивністю. Вона швидко відростає (3-4 рази протягом вегетаційного періоду) і може давати впродовж літа ніжний поживний корм для худоби.
3.           Овочеві культури
Ці рослини містять багато вітамінів, мікроелементів, які потрібні для процесів життєдіяльності людини і тварин та зміцнюють імунітет. Людина використовує різні частини рослин у сирому та термічно обробленому вигляді.
4.           Технічні культури
сільськогосподарські рослини, що їх використовують в основному як сировину для різних галузей промисловості(харчової, текстильної, миловарної, лакофарбової, фармацевтичної).  На заводах з картоплі виготовляють крохмаль, із насіння соняшника - олію, а з коренеплодів буряків - цукор, із стебел льону - тканину. Вирощування технічних культур є досить трудомістким і витратним , потребує внесення великої кількості добрив та зрошування.
·         крохмалоносні (картопля, яку звичайно до технічних рослин не зараховують),
·         цукроносні (цукровий буряк),
·         олійні рослини (соняшникльон-кудряш, ріпаксоя й ін.),
·         етеро-олійні (коляндратроянда етеро-олійна, м'яташавлія й ін.),
·         прядивні рослини (льон-довгунець, коноплі, до 1950 бавовна),
·         лікарські,
·         дубильні (дуб),
·         наркотичні (тютюнмахорка) та ін. (хміль).

5.           Плодово –ягідні культури
Це переважно дерева та кущі  які дають соковиті і тверді їстівні плоди.
V. Узагальнення і систематизація знань
Зупинка 3. Вікторина
1.     «Універсальна» рослина з родини Бобові, якій пророкують велике майбутнє; (соя)
2.     Рослина з родини Пасльонові, наш «другий хліб»; (картопля)
3.     Рослина з родини Злакові, що дає крупу не лише нам, але й курчатам; (просо)
4.     Овочева рослина з родини Цибулеві, якою у давнину відганяли нечисту силу від домівок; (часник)
5.     Культурний злак, назва якого заховалася у назві обласного центру України; (жито)
6.     З допомогою чого розмножують картоплю? (бульби)
7.     Найпоширеніша олійна культура родини Айстрові (соняшник)
8.     Яку рослину називають «солодкою картоплею»? (батат)
9.     Злакова рослина, що має суцвіття початок (кукурудза)
10.                      Рослина, яку вирощують на полях залитих водою (рис)
11.                      Рослина помірного поясу, яку вирощують для отримання тканин (льон)
Зупинка 4. Загадки
1.     Маленька, червоненька, 
Із хвостиком тоненьким. 
На городі мене рвуть
І до столу подають.
(Редиска)
2.     Що то за голова,
Що лиш зуби й борода? 
(Часник)
3.     Довгий, зелений, 
Добрий і солоний, 
Добрий і сирий.
Хто він такий? 
(Огірок)
4.     В полі хороше мені 
Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець?                         .
Маю диво-корінець, 
Все про нього дбаю, 
Цукор відкладаю. 
(Буряк)
5.     Без рук, без ніг,
А в'ється, як батіг. 
(Квасоля)
6.     На городі виріс дужий,
Круглий, жовтий і байдужий
До червоних помідорів,
До капусти і квасолі.
Хто цей гордий карапуз?
Здогадалися?...
(Гарбуз)
7.     Народжується з квітки, 
Його всі люблять дітки, 
Заліза в нім багато, 
Рум'яне і хрустке.
А ну, скажіть, малята,
То що ж воно таке? 
(Яблуко)
8.    
 Лампочка вгорі висіла, 
Стала смачна, пожовтіла. 
Діти лампочку зірвали,
З апетитом скуштували. 
(Груша)
9.     Зелені сережки 
На гіллі висіли,
На сонечці підсмажились
І почервоніли! 
(Вишня, черешня)
10.       Мовби на одній нозі. 
Він зростає на лозі. 
Подивись скоріш в віконце — 
Грона сповнені всі сонця!  
Кожен скуштувати рад 
Соковитий... 
(Виноград)
11.       Я жовтенька, я маленька,
Мов медочок солоденька.
На баштані достигаю,
Тепле сонечко вітаю.
(Диня)
12.       Сидить панна у світлиці молода, червонолиця.
Хто до неї завітає — вітамінами вгощає. (Морква)
13.       Некрасива, шишкувата,
 Як прийде на стіл вона,
Скажуть весело хлоп’ята
— Ну й розсипчаста, смачна! (Картопля)

14.       Зелений чуб, червоний бік,
Смачний із нього чавлять сік.
Ґадзині варять з ним борщі,
Росте в городі на кущі. (Помідор)

Зупинка 5. «Чорна скринька»

Ця рослина була відома ще в найдавніші часи (за 4 тис. років до н. е.) в різних народів, особливо на Сході, її вживали в їжу в Давньому Єгипті, вважаючи священною рослиною. Її поміщали в саркофаги разом з муміями, вірили в чудодійну силу амулетів, зроблених з неї.
В Україні в роки розпалу інфекційних хвороб у кожній хаті розвішували вінки із цієї рослини. Люди вірили, що вона захищає від хвороб і, як виявилося пізніше, недарма.
Яка рослина міститься в «чорній скриньці»? (Цибуля городня.)
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати конспект, доповнити таблицю.

Підготувати повідомлення про кімнатну рослину.

1 коментар:

  1. Можливість позики, яку пропонує пан Бенджамін, що врятує мою сім'ю від фінансової кабали {lfdsloans@outlook.com}

    Привіт всім, я мама-одиночка Putri Adiratnaa з Джакарти, я хотів би поділитися цим чудовим свідченням того, як я отримав позику від пана Бенджаміна, коли нас вигнали з дому, коли я більше не міг оплатити рахунки, мене обманули в Інтернеті різні компанії та відмовили у позиці мого банку та іншої кредитної спілки, яку я відвідав. Моїх дітей приймала прийомна опіка, я на вулиці була одна. Дня я ганебно зайшов до старої шкільної напарниці, яка представила мене Дейзі Морін. Спочатку я сказав їй, що більше не готовий ризикувати запитом позики в Інтернеті, але вона запевнила, що отримаю від них свою позику. По-друге, через мою бездомність мені довелося пройти судовий розгляд і подати заявку на позику, на щастя для мене я отримав від містера, Бенджаміна, кредит у розмірі 80 000 доларів. Я щасливий, що ризикнув і подав заявку на отримання позики. Дітей мені повернули, і тепер я маю власний дім та власний бізнес. Вся подяка та вдячність допомагає містеру, Бенджаміну, що він дав мені сенс життю, коли я втратив усі сподівання. Якщо ви зараз шукаєте кредитної допомоги, ви можете зв’язатися з ними за допомогою: {lfdsloans@outlook.com WhatsApp + 1-989-394-3740

    ВідповістиВидалити